Saturday, February 3, 2018

Apam balik terlajak sedap


Apam balik in the house....ngidam dari aritu lagi tapi cik abg sayam kita taknak belilan kat pasar malam....keciwa anjer ...nasib baik la anjer pandai buat sendiri....lepas la ngidam anjer tau. Hahhaha....

Memang lama juga dok berangan nal makan apam balik sedap yang cukup kacang, mentega dan jagungnya. Tapi tak dpaat2 sebab malas nak ke pasar malam. Lagipun kalau beli memang tak la nak dapat kriteria penuh. Sakit jer hati tengok. Nak puas hati makan kena jugak buat sendiri. Kalau tidak makan jer la apam balik yang ala2 jer tu. Buat pun tak susah....bahan ringkas dan senang nak cari pun.


Apam Balik/Apam P Pinang.


Bahan2nya

4 cawan tepung gandum + 1 sb baking powder
2 sudu besar tepung jagung
5 sudu besar gula pasir
2 biji telur
1 sk garam
1/4 sudu teh bicarbonate soda
2 cawan susu di campurkan dengan 1 1/2 cawan air suam
Sedikit vanilla essence
Sedikit pewarna kunning telur jika suka

Bahan2 untuk inti nya

1 mangkuk kacang goreng yang sudah di tumbuk halus
1 mangkuk jagung krim
1 mangkuk gula pasir

Cara2nya

Di mangkuk yang besar, letakan tepung, garam & gula. Gaulkan supaya sebati. Kemudian masukkan baking powder dan bicarbonate soda, kacau semua nya rata2, pecah dan masukkan dua biji telur. Pukul semua bahan2nya dengan whizz eletrik atau tangan. Tepungnya jangan terlalu pekat atau cair, letakan essence vanilla & sedikit pewarna kunning. Gaulkan semua nya dan tepikan sebentar. Kemudian sediakan kuali yang rata yang tak melekat. Bila kuali nya sudah panas, letak secukup doh nya di kuali dan rata2kan menjadi bulat.

(Tip - Untuk membuat yang tebal kecilkan api nya, biarkan doh nya masak secukup sebelum meletakan inti nya.)

Bila buih2 kelihatan tunggu hingga ia hampir kering.


Api nya jangan terlalu tinggi, kemudian letakan krim jagung, kacang goreng dan gula pasir secukup. Inti jangan terlalu banyak nanti ia akan terkeluar bila hendak di lipat dua.

Buat satu garisan ditengah bulatan lempeng anda, kemudian di hujung lempeng anda angkat dan lipatkan lempeng menjadi setengah. Kulit lempeng nya harus bewarna keemasan dan rata bersih. Untuk ia kelihatan bersih dan rata, jangan meletakan sebarang minyak atau mentega bila membakar lempeng anda. Selamat mencuba.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...