Saturday, January 13, 2018

Serabai dengan kuah gula melaka


Semalam nyembang pasal serabai kat opis sampai buat akak teghingin sangat nak makan.... jadi akak pun bancuh lah adunan serabai pepagi yg dingin ini......2 jam lagi kita makan serabai....tak yah pegi jauh2 beratus kilometer.....kat dapur #zulfazalovescooking pun ada 2 jam lagi jew.... Nak makan serabai kena drive jauh2 ke penang atau melaka memang takde abang sayang nak layan. Nak tak nak....nasi sejuk ngan kelapa parut pun ada jadi bancuh jer la. Buat sendiri.....puas makan.

Kuahnya ingat nak buat serawa durian. Letih menunggu abg sayang balik bawak doyan kita masak jèr la kuah gula melaka ni utk cicah serabai  kita petang tadi......habis 4 ketul serabai barulah cik abg sayang sampai....tak nak kawan......kata kul 12 dah boleh sampai....tapi dah nak kul 6 baru nampak batang hidung.


Kuih Serabai cicah Kuah

Bahan2

2 cawan tpg beras
3/4 cawan nasi sejuk
1 sudu kecik yis
1/2 cawan santan pekat
1 1/2 cawan air
2 sudu besar gula
sedikit garam

Caranya

1. yis, gula dan sedikit air suam dicampur dlm 1 bekas biarkan selama 5 minit utk
memastikan yis aktif...
2. kisar nasi sejuk dengan 1 cawan air tadi..dah hancur nasi tu
masukkan garam,tepung beras , santan,dan bancuhan yis tadi kacau
sebati .
3. Biarkan selama 2 jam lebih dalam bekas tertutup .
4. Panaskan acuan kuih serabai atau dlm pan kecik ke atau dlm acuan kuih
bakar..sapu dgn sedikit minyak dlm acuan tersebut...dah betul2 panas acuan tu masukkan adunan dlm acuan... sederhanakan api dapur dan tutup acuan.
Bila agak2 dah kering permukaan atas tu menandakan ia dah masak...cungkil guna
bende tajam tuk kluarkan kuih dari acuan.


Kuah gula melaka

Gula melaka (ikut citarasa)
Secubit garam
2 cwn Santan
1 sb tepung jagung
------------
Masak gula melaka dengan air sampai hancur, tapis dan masukkan santan yang dicampur dengan tepung jagung dan masak hingga didih. Kalau selalu supaya tak pecah minyak.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...