Monday, January 15, 2018

Macaroni Bakar

Cerita weekend lepas. Kawan opis minta masakkan...ada tetamu katanya. Dia minta sediakan roti jala tapi saya tak sempat nak buat sebab kuali takde saiz besar....boleh buat sekeping jala jer sekali tebar...jenuh.


Suggest buat macaroni bakar ni jer. Lama dah tak buat. Lama juga plan nak buat tapi tak jadi2. Anak2 tak suka sebab banyak sayur....sayur campur jer kot.....pun makan terkuis2. Tu yang malas nak buat. Takde kawan nak lawan makan.


Macaroni bakar

200 g macaroni - rebus sampai lembut (letak sedikit garam di dalam air rebusan)
500 g daging kisar
4 biji bawang besar
4 biji cili hijau
4 biji buah tomato
1 inci halia
----
dihiris/potong kecil

2 sb minyak sapi (untuk menumis)
2 sb rempah kari
2 tangkai daun ketumbar dihiris
200 gm mix vage
Garam dan gula secukup rasa
3 biji telur + 2 biji telur (dipukul)
2 sb besar sos tomato + 2 sb sos tomato
-------------------
Panaskan minyak sapi.
Tumis bawang, cili, buah tomato dan halia.
Masukkan daging, rempah dan daun ketumbar.
Masukkan mix vage.

 Kacau hingga masak.

Gaulkan bahan2 yang dimasak tadi dengan macaroni.
Masukkan 3 biji telur dan 2 sb sos. dan gaul rata.

Masukkan bancuhan ke dalam bekas caserol dan ratakan.
Tuang 2 biji telur di atasnya dan taburkan 2 sb sos.
Bakar hingga masak dengan suhu 180 celcius (lebih kurang 1/2 jam)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...