Saturday, January 13, 2018

Kuih gegetas


Minum petang, balik opis terus ke dapur buat kuih ni. Dah berangan makan kuih ni dari dalam perjalanan balik dari pejabat lagi. Musim2 hujan ni perut asyik lapar. Tak sabar2 nak buat dan makan. Lama dah tak buat.

Kelapa parut pun baru jer restock minggu lepas. Buat sendiri puas hati makan. Saya sira dengan gula perang. Tu yang warnanya gelap sikit.


Kuih Gegetas

2 cwn tepung pulut
1 cwn tepung gandum
1/2 bj kelapa parut putih
1/2 sudu teh garam
Sedikit air
Minyak utk menggoreng

Utk sira:
1 cwn gula
1/2 cwn air
2 helai daun pandan disimpul

Campurkan kesemua bhn kedlm bekas, tuang air sikit2 dan uli sampai tepung agak2 tak melekat kat jari
Cubit adunan sebsr bola ping pong bulatkan dan kemudian dileperkan
Panaskan minyak dan goreng dgn api sederhana

Utk sira:
Masukkan gula,air dan daun pandan masak dgn api sederhana sehingga berbuih
masukkan kuih getas yg digoreng td dan kacau sampai gula bersakar  (kering) - api perlahan.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...