Saturday, November 12, 2011

Kek Pandan Lembab (Nita bagi)



Kek Pandan Lembab

(A)
270 g butter (I selalu bubuh 250 gm je = seketul butter)
230 g gula

(B)
5 biji telur gred A
100 ml pati santan pertama (perahan seterusnya dah kurang lemak)
(if tak suka santan, boleh tukar dengan susu cair)
1/2 cawan pati pandan (campur dgn warna hijau sikit)

(C)
240 g tepung gandum
25 g serbuk kastard
30 g kelapa parut basah (resipi sebenar guna kelapa parut basah tapi I selalu letak kelapa kering dlm adunan sebab dah letak pati santan)
1 sudu serbuk penaik.
(ayak bahan C)

Hiasan

40 gm butter (sapu atas kek)
35 g gula icing + 50 g kelapa parut kering = tabur atas kek yang dah dibakar selepas sejuk.

cara-cara

Pukul mentega dengan gula hingga putih dan gebu. Masukkan telur satu persatu sambil terus memukul. Masukkan !/4 santan + air pandan secara berselang seli dengan !/4 bahan C sambil adun rata menggunakan spatula diakhiri dengan bahan C. Tuang adunan ke dalam loyang yang bergris.

Bakar suhu 160 - 180 antara 50 - 60 minit.

Bahan utk kastard pandan:

- 1 tin susu cair (selalunya I guna susu Ideal)
- 3 - 4 sudu besar tepung kastard (ambik 1/4 susu cair tadi utk dibancuh dengan kastard)
- 1 paket kecil agar-agar yg kena rendam dulu tu ..yang paling minimum gramnya.. tak ingat.. (I guna agar2 sbb nak bagi kastard tu keras sikit, bila layer dgn kek, tak la penyek kastard tu)
- 1 1/2 cawan gula - if nak manis lagi, tambah lagi (I tak suka manis sangat)
- 1/4 pati pandan + pewarna hijau + daun pandan masa sedang masak /kacau bahan2 tu (sebelum likat, I keluarkan daun tu)
- 1 cawan air utk larutkan agar2 (kalau nak keras lagi adunan kastard, kurangkan air... yg ni I selalunya agak2 je tapi air tak pernah lebih dari 1 cawan sbb dah bubuh 1 tin susu cair)
- secubit dua garam

Cara

-larutkan agar2 dengan air dulu
- dah larut, baru masuk gula
-masukkan daun pandan, pati pandan, pewarna, baki 3/4 susu cair, garam
-last sekali masukkan bancuhan tepung kastard.. kacau & jgn bagi berketul
- biar mendidih ....dua tiga kali didih jgn biar lama sgt.
- tuang adunan dalam 2 bekas yang tak tinggi, sama saiz dan sama saiz dgn kek (sebab nak terbalikkan kastard ni atas kek)
- selalunya I buat 2 layer kastard dan 3 layer kek.......bahagian bawah, tengah & atas sekali ialah kek.
- so, ia akan jadi 5 tingkat
- kalau rajin, bubuh icing di sekeliling kek... tapi I tak pernah buat pun.... seronok nampak berlapis-lapis..
-kalau nak kemas, potong di setiap sisi/tepi kek tu supaya semua sisi kek tu nampak sama

** if ada lebih bancuhan kastard tadi ..,, bubuh dalam bekas cute-cute...sejuk kan dalam peti ais,,, sedap kalau makan kastard tu dengan ais krim... yummy!!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...