Monday, November 7, 2011

Biskut Makmur


Biskut ni kira biskut tradisional yang sonang sangat nak buat dan tak banyak ragamnya.
Sukatan dia pun ikut suka, nak buat banyak, bancuh la banyak, nak sikit, bancuh sikit.....

Bahan2

Untuk Doh

Tepung gandum
Minyak sapi yang dicairkan
Sedikit garam halus

Untuk Inti

Kacang tanah yang disangai dan ditumbuk kasar
Gula halus

Gula Ising secukupnya

--------
1. Panaskan minyak sapi (kalau guna QBB paling bestlah..), sejukkan skit.
2. Tuangkan dalam tepung yang telah digaul dengan garam. Uli hingga sebati. (kalau nak letak pewarna pun ok je...)
3. Ambil sejemput tepung (ikut la saiz mana nak buat). Letakkan inti kacang yang telah digaul dengan gula.
4. Bakar pada suhu 160 darjah Celsius sehingga masak (ni kena tengok oven masing-masing...tempoh masak selalunya yang saya punya lebih kurang 30 min)
5. Dah sejuk...golekkan dengan gula ising tu....dan susun la atas paper cup...

5.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...