Tuesday, May 8, 2018

Pisang Molen Mudah


Pisang moleh yang disediakan kakak untuk minum petang. Versi xpress. Guna puff pastry instant jer ni. Dah berapa kali beli pisang......dan berapa kali juga keluar masukkan puff pastry dari freezer.....mengulang sebut nak buat pisang molen pun dah sampai kebas telinga mendengarnya....akhirnya...dipetang yang mendung dulu semalam dapat la juga merasa pisang molen yang meniti dibibir sejak sekian lama.

kalau agak2 nak buat kulit pastry tu sendiri pun boleh....resepi dari sumber resepcaramemasak.info kat bawah tu saya dan terjemah dalam bahasa melayu.....ada macam2 resepi kulit pastry lagi kalau rajin google.


Resep Pisang Molen Enak

16 biji pisang (jangan terlalu masak) - saya guna pisang abu.

500 gm tepung gandum
2 sk baking powder
120 - 140 gm gula halus
2 biji telur
air sejuk secukupnya
130 - 140 gm margerin/mentega
minyak untuk menggoreng

Cara Membuat Pisang Molen Sederhana ala Bandung

Masukkan tepung, baking powder dan gula ke dalam mangkuk. Gaul rata.
Tambahkan telur dan margerin yang sudah disiapkan sebelumnya ke dalam adunan diatas. Campur dan aduk aduk semua bahan diatas sampai bergumpal.
Masukkan air sejuk yang sudah dipersiapkan sedikit demi sedikit sambil menguli. Uli dengan tangan sampai semua bahan bercampur rata dan adunan menjadi doh yang mudah dicanai.

Langkah berikutnya adalah membentuk adunan kulit pisang molen nya.

Leperkan adunan mulai dari tebal sehingga mendapat ketebalan kulit pisang molen yang diinginkan.
Setelah ketebalan adonan didapat, potong dengan lebar sesuai yang diinginkan atau kurang lebih selebar 1-1.5 cm.
Kupas kulit pasang dan potong sedikit bahagian hujung pasang yang akan digunakan. Belah dua pisang.
Tutupi dan selimuti pisang dengan kulit molen diatas sampai semua bagian tertutup rata. Ulangi sampai pisang habis.
Siapkan penggorengan dan beri minyak agak banyak supaya hasil gorengan rata dan warnanya cantik.
Tunggu sampai minyak benar benar panas.
Masukkan pisang molen ke dalamnya setelah minyak benar benar panas. Sekali kali bolak balik supaya kulit molen nya tidak hangit dan matang merata.
Angkat setelah matang dan warnanya kuning kecoklatan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...