Thursday, September 20, 2018

Char kuay tiaw


The making of char kuay tiaw paste......anak2 request nak.makan char kuay tiaw yg ummi buat....apa specialnya char kuay tiaw ummi nih....apa lagi kalau bukan pes #homemade yang dibuat daripada rebusan udang segar dari laut.

Sebabkan itu anak2 kalau makan char kuay tiaw kat luar pun komen sedap lagi char kuay tiaw ummi. Ummi malas nak kopek udang...tu yang lamaaaaaaa sekali baru buatkan....itu pun anak2 bergotong royong kopek lebih sekg udang....malam ni buat pes jer....esok malam baru la dinner dengan char kuay tiaw yer nak.....



1 paket kuay tiaw tak cukup anak2 ummi kongsi 4 orang....bukan bdk besar pun....kecik2 jer... Paw pulak kuay tiaw ummi.....memang berbaloi buat....tengok diorg makan dengan penuh selera hilang penat ummi masak balik dari opis...baju kerja pun tak tukar lagi tau....:-))


Resepi Char Kuey teow @ ZLC

Bahan2Nya

200 g kuey teow ( @ ambil secekak untuk seorang makan )
1 sudu makan cili kisar (nak lebihkan sikit pun ok jer)
kerang/udang  (secukupnya - nak makan sendiri kot)
1 biji telur
4 sudu besar paste char kuey teow
Sawi/tauge/kucai

Cara untuk masak Kuey Teow

1. Tumis cili kisar hingga garing. Masukkan 4  sudu besar paste tadi.INGAT... !! api mesti mau besar aaa

2. Masukkan kerang dan udang yang telah direbus tadi. Nak sedap lagi tambah udang fresh.

3. Kemudian masukkkan 1/2 cawan air. Bila kuah mendidih barulah masukkan kuey teow, kucai dan taugeh.

4. Pecahkan telur, kacau dan bolehlah di angkat. Kalau agak2 kering, tambahkan lagi paste char kuey teow tu. Ingat, tak perlu masak lama2 sangat, nanti kering kontang ler char kuey teow tu. Biar basah2 skit sbb kuey teow ni cepat meresap kuahnya.

Ni plak tips nak masak kuew teow sedap......

~ sediakan pes lebih awal sebelum menggunakannya....seelok2nya semalaman.

~Proses memasak kue teow ni dalam 3-4 minit saja… pastikan api kuat dan pergerakan pantas semasa memasak kuey teow ini!!!.

~kena masak satu2 baru sedap atau pinggan by pinggan. Maksudnya kat sini  kalau 2 orang makan 2 kalilah masak…. Char kuey teow memang tak sedap kalau masak dalam jumlah yg banyak!!




Pes Char Kuay Tiaw

bahan

200 gm udang ( lebih pun takpe )
250 ml air
4 ulas bawang putih dimesin/tumbuk lumat
6 sb sos tiram
3 sk kicap pekat
3 sb kicap manis
1 kiub pati ikan bilis /2 sudu besar petis– (saya guna ikan bilis yg dikisar halus - kemudian tapis)
2 sk garam ( jika sos tiram masin boleh kurangkan)
1 sb gula

Cara penyediaan pes

1. Rebus udang separuh masak. Kemudian asingkan kulit dan kepala udang tadi. Isi udang diketepikan dulu.

2. Kisar kulit dan kepala udang tadi, bersama air rebusan tadi, tapis dan ambil stoknya.

3. Campurkan stok udang dengan sos tiram, kicap manis, kicap pekat, bawang putih, garam gula dan kiub ikan bilis.

4. Reneh bahan paste tadi hingga agak pekat. Sejukkan seketika. Boleh simpan dalam petisejuk supaya tahan lama.

*** Paste ni seelok2nya sediakan lebih awal sebelum nak goreng char kuew teow. Katanya lagi sodapp la kalau sediakan awal2 dari masak waktu nak goreng char kuey teow tu.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...