Tuesday, September 18, 2018

Basque Burnt Cheesecake (BBCC)


Basque Burnt Cheesecake topped  with Passion Fruit curd and Fresh Mango dan topped with strawberry compote yummy ya amat....kek cheese hangus yg menawan hati. Dua biji habis.....minta lagi pulak.....nanti la bila2 repeat lagi.

Resepi ni dah banyak kali cnp...tiap kali sis lina thomas share kat wall dia....cuma kali ni tak menahan....bila tengok dia tayang yg letak kaya markisa (resepinya dilink ini) dan mangga tu. Lebihan markisa buat topping pavlova......mangga cari kat dr fruit.....cream cheese yg memang nak kena habiskan maka terjadi lah dua bijik kek yg satunya siram strawberry compote (resepinya dilink ini) pulak.

Yang mana satu paling sedap....jawabnya tepuk dada tanya selera....lain orang lain citarasanya...;-))


THE BEST Basque Burnt Cheesecake

Bahannya:

500g cream cheese Philadelphia
150g gula kastor
4 biji telur grade A
250g heavy whipping cream/double cream/anchor UHT whipping cream
15g tepung gandum

Caranya:

Panaskan ketuhar ke 200C (400F) Tuangkan ke dalam baking spring-form pan 7 atau 8cm yang beralas dengan parchment paper di kesemua bahagian dan pastikan paras kertas itu tinggi sekurang-kurangnya tiga inci di atas bahagian atas baking pan. (Spring-form pan tu balut aluminum foil kalau takut bocor lapik dengan baking pan masa nak bakar)

Dalam mangkuk pengadun elektrik, putar kan cream cheese dan gula sehingga sebati. Tambah telur satu demi satu,  putar sehingga sebati, masukan heavy whipping cream dan putar sehingga sebati. Masukan tepung putar lagi sehingga sebati.

Tuang adunan ke dalam spring-form pan yang disediakan dan letakkan ke tengah ketuhar. Bakar selama 1 jam, atau sehingga bahagian atasnya ke emasan. Biarkan sejuk sepenuhnya sebelum di keluarkan.

Boleh di hidang kan dengan curd berries compote atau makan begitu saja.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...