Sunday, August 26, 2018

Beef bulgogi


Daging korban dimasak ala korean bulgogi. Disebabkan daging ni bukan part batang pinang atau harimau menangis jadi masa memasaknya lebih lama. Saya gunakan magic pan.

Ada bahan saya tambah dan ganti sebab ketiadaan stok. Saya tambah sedikit sos tiram dan ganti chili flakes dengan chili powder sebab takde stok.  Nak ke kedai mencari pun tak sempat. Alhamdulillah sedap....2 kali masak.

Resepi asal saya rujuk daripada my korean kitchen dan savory sweet life.


Ni first batch....masak lebih lama...warna pun terlebih gelap.

Korean Beef Bulgogi
http://zulfadreamland.blogspot.my

*1 biji bawang holland
*3 ulas bawang putih - cincang/di parut
*1 sk halia dicincang halus atau diparut
*1/3 cawan kicap manis
*1 sb minyak bijan
*1 sb chili flakes
*Serbuk lada hitam secukup rasa
*2 sb cuka
Minyak masak
*Gula dan garam secukup rasa.
*Saya letak sedikit sos tiram
500 gm daging batang pinang dihiris nipis (nak senang hiris masa daging belum defrost sepenuhnya)

Daun bawang secukupnya
*2 sb bijan disangai (saya tak letak kali ni sebab tak sempat dan tak teringat)

Satukan bahan bertanda * di dalam mangkuk. Gaul rata.

Masukkan daging dan daun bawang,  gaul daging dengan bahan2 perap hingga semuanya bersalut.

Perap daging selama 1 jam.

Tuangkan 2 sb minyak  ke atas pan. Masukkan daging. Terbalik2kan daging atas pan sekali sekala.....masak selama lebih kurang 3 - 5 minit. Tabur daun bawang dan bijan.

Daging bulgogi ni mesti mempunyai rasa sedikit manis.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...