Wednesday, January 28, 2015

Menunaikan hasrat anak buah nak makan Pavlova ....

Mentang2 dah pandai buat, ada permintaan jer terus buat....heeeeeeee....anak2 pun suka, tu yg rajin nak memukul putih telur tu lagi. Anak buah aritu tolong tengok2kan anak2....jadi ni kira upah la......huhuhu.....

Lagi banyak buah2 yg masam ni lagi sedap....boleh nuetralkan skit kemanisan pavlova tu....

Resepi Pavlova

4 biji putih telur
1 cawan gula castor - ita letak 3/4 cawan
1 sudu besar tepung jagung
1 sudu teh esen vanila
1 sudu teh cuka makan

Sediakan loyang
Alas loyang dengan baking paper.
Jika guna kertas minyak, sapukan sedikit minyak atau spray kertas dengan kek gris
Panaskan oven dengan api bawah 170 C nanti bila dah masukkan pavlova turunkan suhu kepada 120-100C

*****Tips memukul putih telur

Pastikan tiada sedikit pun telur kuning. Pastikan bekas bersih dari sebarang gris atau minyakSebelum memasukkan putih telur ke dalam mixer, sapukan sedikit cuka masakan pada bekas mixer supaya semua lemak atau bahan gris terhapus.

Pukul putih telur dengan kelajuan maksima hingga gebu
Masukkan gula sedikit-sedikit dan terus pukul hingga kental.
Masuk tepung jagung, esen vanila dan cuka sedikit2 ke dalam adunan meringue dan gaul rata dengan spatula aje dengan kaedah kaup balik.
Bentukla ikut kreativiti.....saya cuma tuangkan atas baking paper dan guna spatula utk rata2kan skit......kalau nak guna nozel dan masukkan dlm piping bag pun boleh...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...