Friday, September 14, 2012

Nasi Arab versi Mandy

Nasi Arab tempahan untuk Jamuan Hari Raya UiTM 2012....makin rancak pulak akak punya bisnes suka2 ni....alhamdulillah....Masih menggunakan resepi yang saya dapat dari MYR (yang saya gunakan dalam entry sebelum ni)  tetapi kali ini dengan sedikit pengubahsuaian.

Alhamdulillah cubaan yang menjadi. Orang kata sedap dan tak berbau macam yang diorang makan di restoran *****. TQ Encik Hubby, hebatkan kita, masak 300 pax dua orang jer (alhamdulillah...Allah permudahkan)....lepas ni kita buat bisnes Nasi Arab ye...



Hidangan untuk VIP...sesuai dengan tema Al Arabia....habibi ya maulana.....
pinggan je out skit...



Nasi Mandy
Bahan-bahan ( 7 orang )

  • ***PENYEDIAAN STOK TULANG UNTUK NASI***
  • 1 1/2 kg tulang lembu/kambing yang ada daging (jgn tulang semata2 tau) - saya guna ayam
  • 15 biji buah pelaga
  • 15 kuntum bunga cengkih
  • Saya tambah sebiji bawang besar dibelah 4
  • 15 biji lada hitam
  • 1 sudu kecil jintan putih
  • 1 biji buah pala (diketuk)
  • 3 helai bay leaves
  • 1 inci halia (diketuk)
  • saya tambah garam 
 
***PENYEDIAAN NASI***
  • 3 cawan beras basmathi (basuh dan rendam 30 minit, jgn lama sangat nanti beras hancur)
  • 3-4 cawan stok tulang (bergantung kepada jenis beras basmathi)
  • 2 sudu minyak sapi / mentega / minyak zaitun
  • 1 labu bawang besar yang besar (potong dadu)
  • 1 biji tomato yang kecil (potong dadu)
  • 4 biji buah pelaga
  • 4 kuntum bunga cengkih
  • saya tambah 1 batang kulit kayu manis
  • saya tambah 2 kuntum bunga lawang
  • 5 biji lada hitam
  • Saya letak sedikit pewarna kuning telur/kalau ada safron lebih baik.
  • garam dilupa jangan!! (x sedap kalau nasi tawar)
 
*** PENYEDIAAN SALATA HARA***
  • 2 biji tomato
  • 2 cili merah
  • 1/2 biji bawang besar
  • sedikit daun ketumbar
  • lemon
  • garam & gula secukupnya

Cara-cara

  1. Rebus tulang & daging sehingga empuk bersama rempah ratus, garam, bay leaves dan halia. Tapis, ambil stok dan tulang & daging.
  2. Tumis bawang besar bersama minyak sapi / mentega / minyak zaitun sehingga layu. Masukkan rempah ratus, bawang besar, garam dan masukkan  stok tulang. Apabila mendidih masukkan beras. ***garam jangan terlalu banyak sebab air rebusan telah diletakkan garam.
  3. Kemudian masukkan tomato yang telah dipotong dadu.      
  4.  Masak nasi sehingga masak. Bila dah masak, bolehla titik pewarna kuning. Kalau tak nak pun xper.
Untuk salata hara, kisar kesemua bahan kecuali garam, gula & lemon (kisar tanpa air). Apabila dah hancur, masukkan gula dan garam secukupnya bersama perahan lemon.
  1. Hidang nasi bersama Salata Hara, kobis dan karot, timun/tomato, cili hijau dan limau.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...