Wednesday, September 12, 2012

Biskut Choc Chip n Tart Nenas n Semperit Pandan

Weekend aitu dikesempatan yang ada buat la dua tiga jenis biskut untuk kenduri Ahad nih...kang kata majlis raya bebagai tapi kuih raya takde...stok kat umah dah abis, yang ada pun dah hancur dikerjakan bebudak tu..



Yang ni pakai resepi nih ye tak pasti sama ke tidak dengan entry sebelum nih....edisi menghabiskan stok bahan...anak-anak saya suka sungguh, hari2 bawa bekal pegi mengaji...

Bahan2

*400 g tepung gandum
*1 sk baking powder
*1 sk baking soda
*2 sb serbuk koko
250 g mentega
2 biji telur (C)
100 g gula castor
115 g gula perang
200 g rice bubble
150 g choc chip
150 g almond (yang dah hiris dan dipanggang)
-----------------
Ayak *.
Pukul mentega dan gula hingga gebu. Masukkan telur n pukul lagi. Masukkan tepung yang diayak tadi dan gaul sebati.
Masukkan bahan2 lain dan ratakan.
Bolehla dibulat2kan (Guna sudu pun ble) dan susun atas loyang. Bakar lebih kurang 15 min/hingga masak pada suhu 160 celcius.




Yang ini guna resepi yang saya pernah posted sebelum nih...kalau ikut kata anak saya ni bentuk buah oren...tapi apa-apa la labu...sebenarnya ummi malas nak buat bentuk tulip..nak cepat...ni letak resepi lagi sekali...

Bahan2nya
7 cawan tepung gandum
2 ketul mentega
6 biji kuning telur
2 sb Esen vanilla
--------
Gaul tepung dan mentega cara bread crumb....ramas dengan hujung jari hingga sebati.
Masukkan kuning telur dan esen dan uli hingga jadi doh.
Canai dan terapkan dengan acuan dan bentuk yang digemari.
Bakar selama 20 min atau hingga masak dengan suhu 160 celcius.


Semperit pandan yang femes itu...kenapa femes, sebab kata orang sedap sungguh rasanya....tapi nak cepat punya pasal buat bentuk dahlia letak ceri merah...bakar pun tergolap skit...Resepi  pakai yang ni...

Bahan-bahan
Bahan A
200gm mentega
100gm gula ising
1 biji kuning telur
1/4 tsp pes pandan/pandan emulco
1/2 tsp pewarna hijau epal

Bahan B
250gm tepung gandum
50gm tepung jagung
30gm tepung kastard

Hiasan : Coklat masakan putih dan manik hundred thousand. (saya tak letak pun)

Cara-cara
Pukul bahan A hingga berkrim.
Masukkan bahan B yang telah di ayak dan gaul hingga menjadi doh yang lembut.
Rehatkan selama 1 jam.
Guna nozzle tart gulung dan tekan ke atas loyang yang telah di griskan.
Potong mengikut saiz di kehendaki.
Panaskan oven dan bakar pada suhu 140C selama 30 minit atau hingga kekuningan.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...