Tuesday, December 11, 2018

Quick grilled chicken with fresh oregano


Tengahari semalam masakkan ayam untuk lunch....menu bakar2 tanpa nasi. Memang lately kurang masak nasi....usaha nak kurangkan berat badan Iman sbb kalau berat badan dia naik takut tulang belakang  yang belum tumbuh penuh tu tak mampu nak tampung berat yang berlebihan.

Semua kena berkorban makan makanan diet sihat ummi ni.....tapi serius sedap....bukan saya kata.....tapi tetamu yang kebetulan ziarah iman tengahari semalam saya jamu menu ni juga......simple but healthier and delicious....saya patut ucapkan terima kasih pada Oh Sweet Basil sbb share resepi super yummy ni.....


Quick grilled chicken with fresh oregano

1 sb smoked paprika
2 sk Oregano segar - cincang
1 sb bawang putih - cincang halus
Serbuk lada hitam secukup rasa
2 sb extra virgin
1 biji lemon belah 2
1 biji bawang besar belah 2
2 keping dada ayam tanpa tulang (saya guna paha ayam)

Panaskan oven/grill. Satukan semua bahan2 marinate di dalam mangkuk dan minyak zaiton. Masukkan ayam dan salut ayam dengan bahan marinate. Biarkan ayam seketika sementara oven panas.

Susun ayam,  bawang dan lemon (flesh side down) di dalam dulang atau bekas yang sesuai. Bakar hingga masak pada suhu 250°Celcius (lebih kurang 30 minit).

Saya hidangkan dengan jagung serta kentang  dan brokoli celur.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...