Thursday, December 13, 2018

Kek Gula Hangus aka Sarang Semut versi takyah nak perap berjam2 nak bagi bersarang hokay..


Habis sepiring kek sarang semut aka kek gula hangus.....lama dah tak baking....tadi balik dari opis dah dekat pukul 8....selesaikan apa yang patut pastu duduk kejap luruskan urat2 kaki yang rasa macam nak terkeluar tu....tetiba teringat kat kek gula hangus ni......lama wooo tak buat...last masa bekalkan atuk pegi Bahrain kot.......ermmmmm dapnya...teringinnya....maka bangun la ke dapur yang dah dua hari tak dijenguk....rindu pulak nak kecahkan dapurjadi kita pun godak2....masuk oven....tadaaaaa....siap kek kita....sodapnya lalu kat tekak kek suam2 kuku nihhhh...

Tq kak ash wardah share resepi versi mudah dan.kurang manis berbanding resepi asal...



KEK SARANG SEMUT

3 biji telur A
1 cawan gula hangus
1 cawan air panas
150 gm mentega cair
3/4 cawan susu pekat
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda
1 cawan tepung

Cara²:

Cairkan gula dan masak hingga gula berubah warna ke perang gelap (jangan sampai hangit nanti kek pahit). Guna api sederhana agar tidak hangit.  Masukkan air panas dan didih sampai gula hangus tadi hancur.

Dalam periuk, cairkan mentega.

Pukul telur hingga kembang . Masukkan susu pekat . Kacau sebati. Masukkan esen vanilla diikuti marjerin yg dicairkan td. Kacau sebati.

Masukkan pula tepung yang diayak bersama soda dan baking powder, kacau sebati.

Akhir sekali masukkan gula hangus dan kacau sebati. Tapis adunan sekiranyakelihatan tepung yang berketul dan tuangkan ke dalam loyang saiz 8 inci yang di alas dengan baking paper.

Panaskan oven pada suhu 170 . Bakar kek selama 30 minit api bawah sahaja dan 15 minit lagi api atas bawah.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...