Thursday, December 6, 2018

Ayam sambal bali


Ayam sambal bali....ayam bali yang femes jugak.....banyak kali lalu lalang gambar masakan ni orang share. Tengahari ni saya masak ayam ni makan dengan nasi jagung pedas tu.  Resepi lina pg saya guna cuba saya olah sedikit. Serainya saya kisar....kalau diketuk sayang tak dimakan.....mahal serai sekarang....bila kisar halus jadi gravy sedap  ngan nasi.

RESEPI AYAM SAMBAL BALI

Bahan-Bahan A

1 ekor ayam dipotong ikut
Garam dan kunyit
Minyak

Cara-Cara:

Ayam dibersihkan, perasakan dengan garam kunyit.

Panaskan minyak, gorengkan ayam (tak perlu terlalu garing, nak yang agak juicy.
Angkat kemudian ketepikan.

Bahan B (Kisar)

Cili kering segenggam - gunting dan rebus
6 labu bawang besar
1 labu bawang putih
1/2 inci halia
1 cm belacan

Bahan C

8 batang serai dititik - saya kisar
6 tangkai daun kari
4 sb kicap manis
Gula perang dan garam secukup rasa
Minyak (guna minyak lebihan goreng ayam td)



Cara-cara

Tumis serai, sampai separa coklat Masukkan daun kari dan goreng hingga garing dengan api sederhana

Kemudian masuk semua yg dah  dikisar tadi. Tumis hingga naik bau dan pecah minyak.

Masuk gula, garam serta kicap.

Masukkan ayam, masak lebih kurang 10 minit. Gaul sebati dan segala tumisan bersalut dengan ayam.

Dah siap tutup api.Sedia dihidang.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...