Monday, March 4, 2013

Blended Pandan Cake

Dah lama tak update blog.....seminggu demam, pastu seminggu kerja luar kawasan.....rindu gajet2 tu, tak disapa tuannya. Mlm ni tekak teringin nak mkn mcm2. Resepi ni dpt dari fb mummy ryan's kitchen...tengok resepi mcm sempoi jer jadi sambil msk mkn mlm ala western tu saya pun membaking la...boleh tahan rasanya....dengan gula yg dikurangkan tu pun masih manis...kalu guna 2 cwn tak tau la mcm mana manisnya. Keknya merekah skit kat tengah sebab loyangnya terkecil skit....

Bahan2

3 helai daun pandan dikisar dengan secawan air - tapiskan
(daun pandan boleh diganti dengan pandan paste dan air boleh ganti dengan susu segar atau santan )
1 cwn minyak jagung (saya guna minyak msk jer atau boleh juga diganti dgn mentega cair)
Saya tambah secubit garam
3 biji telur gred B
2 cwn gula (saya guna 1 1/2 cwn jer)
2 cwn tepung gandum + 1 sb serbuk penaik - ayak

-------
Kisar dalam blender air pandan, telur, gula, garam dan minyak hingga sebati.
Satukan dengan tepung dan gaul sebati.....saya nak senang msk dlm blender tu kisar jap sampai sebati.
Tuang adunan dalam loyang yg telah dilapik baking paper.
Bakar pada suhu 170°C selama 45 minit hingga 1 jam atau bila cucuk lidi kuarnya bersih jer...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...