Monday, March 14, 2016

Pecel pari dan terung bakar


Menu tengahari weekend lepas. Baru sempat update. Bz skit layan tetamu cuti sekolah.

Sesekali layan selera anak2. Masakkan lauk ketam nih. Ketam ni saya beli kat pasar nelayan. Memang betul2 segar. Masa beli tu kitorang pegi ke bot, nelayan tu baru nak asingkan ketam yang tersangkut kat jaring. Best betul.....walau pun harga tak murah mana tapi confirm takde pengawet mayat. Anak saya bertuah dapat ketam kulit lembut, ketam yang baru salin kulit. Biasa jual ketam kulit lembut ni mahal sangat. Tapi yang ni dia pukul rata jer harga...ikut gred/saiz ketam. Gambar kat bawah ni bot nelayan yg tangkap ketam....masa ni diorg tengah keluarkan ketam dari jaring...saya minta pilih ketam yg saiz besar sikit...hihihi..best



Pecel pari dan terung @ ZLC
Masakan hubbyku sayang

3 biji terung dibakar hingga lembut
3 keping ikan pari (bersihkan dn lumur serbuk kunyit dan garam) di bakar (sedap kalau bakar guna arang)
3 cawan santan (perah kelapa dengan air masak)
Garam secukup rasa

bahan tumbuk

cili padi - ikut nak pedas mana
segengam ubi cekur
Sejemput ikan bilis

Kukus bahan tumbuk dalam nasi (tengah masak) yg dah kering airnya @ goreng tanpa minyak.

Tumbuk lumat dan satukan dengan santan + garam dan tuang dalam bekas yg telah diletakkan pari tadi



Ketam kali ni saya masak masak paling sempoi. Dah siap basuh saya goreng tanpa garam atau serbuk kunyit.....orang kata goreng bodo2 jer....hihihi. Rasa masin manis asli dari ketam fresh. Hubby sampai tanya goreng guna minyak bekas goreng apa. Saya cakap goreng minyak baru....memang dah secukup rasa, tak perlu tambah apa2.


Tauge dan kucai tumis kicap

Jom le kita tanam tauge. Sedap tau, rangup....segar....dan selamat nak makan. Memang la murah kalau nak beli tapi yang kat kedai tu susah nak dapat yang ditanam tanpa bahan kimia. Cumanya bila nak guna kena plan awal la. Tiga empat hari kemudiaan baru sesuai nak tuai.... Kalau orang jawa buat pecal, diorg suka guna tauge tanam sendiri ni...sehari dua dah dituai....kontot2 jer....makan dengan nasi kerabu pun best.
Saya tanam dalam besen kecik jer tapi boleh tumis dan bakinya guna untuk goreng Char Kuay Tiaw..... Tauge ni nak tahan lepas tuai saya simpan dalam bekas bertutup dan masuk dalam peti sejuk. Goreng ni pun takde susah2 hati nak buang2 akar ke...kulitnya ke....semua tu boleh makan. Masuk jer sekali dalam perut. Selamat insya Allah. Kucai pun ambil dari dalam pasu.


Tauge dan kucai tumis kicap @ ZLC

Tauge
Kucai
Tempe - potong kecil dan goreng kejap
Kicap
Bawang merah dan bawang putih hiris
sedikit ikan bilis
cili merah potong serong (dah potong tapi lupa masukkan)
Minyak untuk menumis dan garam secukup rasa

Panaskan minyak dan masukkan bilis, goreng sekejap. kemudian masukkan bawang dan tumis hingga naik bau. Masukkan kicap dan kacau rata (tambah sedikit air jika ingin sedikit kuah). biarkan seketika. Masukkan pula tauge, kucai dan cili. kacau rata. dan masukkan tempe goreng.Perisakan dengan garam secukupnya. Tutup api dan pindahkan ke dalam mangkuk hidangan segera supaya sayur tak lembik.
Tauge tanam sendiri @ ZLC

Kacang hijau direndam semalaman. basuh dan toskan. masukkan dalam penapis. Ambil tuala bersih, basahkan dan perah. Tutupkan kacang dengan tuala lembab tadi. masukkan penapis ke dalam besen yang lebih besar. Tutup besen dengn dulang atau tuala kering. setiap pagi dan malam, bilas tuala basah dan lalukan kacang di bawah air perlahan. jangan air kuat nanti akar taugeh patah pulak. Ulang la proses 3-4 hari. Jangan lama sangat nanti jadi pokok kacang hijau pulak.

Sambal jawa


Sambal jawa pembuka selera. Dah banyak kali ulang tayang....uols jangan la jemu ye sbb sekali cuba tak jemu2 makannya. Nak senang saya biasa buat lebih dan simpan dalam peti sejuk. Kekadang tak sempat nak jadi suhu bilik....makan jer sejuk2 tu dengan nasi baru masak. Makan dengan ulam2 pun sedap je. Macam yg ni, saya ulamkan dengan daun belalai gajah yang diambil dari pasu depan rumah jer....
Resepi Sambal tumbuk jawa @ ZLC

Ikan bilis (goreng garing)
cili merah dan cili padi
bawang merah (letak agak banyak)
bawang putih
Garam dan gula secukupnya (kekadang garam tak perlu pun sebab bilis dah masin)

Goreng semua bahan hingga bawang dan cili layu. Tumbuk lumat. Perisakan dengan sedikit garam.

Pasta with fresh tomato basil sauce

Menu sarapan pagi. Kuahnya saya dah masak malam hari sebab kuah ni kena renihkan agak lama untuk pekatkan sedikit. Saya guna tomato segar, basil dan salam segar. Kebiasaan saya bila ada offer tomato di pasar atau pasaraya saya akan beli dalam kuantiti yg banyak. Saya rebus tanpa air hingga tomato lembik dan simpan dalam freezer.  Mudah bila-bila nak guna untuk buat kuah pasta. Basil dan salam saya ambil dari dalam pasu kat ladang sekangkang kera depan rumah tu jer. Biasa kalau buah kuah ni saya akan buat lebih dan bekukan dalam freezer.


 Fresh tomato basil sauce @ ZLC

3 kg tomato rebus tanpa air hingga lembik - lenyek2 kan sedikit supaya sedikit hancur
secekak daun basil (sweet thai basil)
10 helai daun salam
garam secukup rasa
sedikit gula jika suka  (saya tak letak tapi kalau tak suka rasa masam boleh letak sedikit)
1 kg daging cincang (saya rebus sekilo daging segar dan kisar halus)
8 ulas bawang putih (basuh dan tumbuk dengan kulit2nya)
1 sb lada hitam yang telah ditumbuk kasar
1/4 cawan cili kering kisar
Minyak zaiton untuk menumis

Tumis bawang putih hingga naik bau. Masukkan tomato dan masak hingga mendidih. Masukkan daging dan bahan2 lain dan renehkan hingga kuah  agak pekat.




Alfaham chicken dan nasi jagung

 Menu campuran timur tengah dan melayu untuk meraikan tetamu. Plan asal nak buah 100% timur tengah tapi bila memikirkan atuk tak berapa nak suka makan nasi ada perisa ni tukar plan..... Satu jenis lauk ala arabian night dan lain2nya campuran melayu jawa....hehehe.

 Untuk tengahari semalam, saya hidang dua jenis nasi juga.....nasi jagung dan nasi putih....ada ayam alfaham, tempe , sup, ikan masin, sambal...
 Sejak hubby menjaga pemakanan ni, ayam bahagian dada ni laku la sikit.....dulu kena asing dada kalau masak. Biasanya saya simpan untuk dibuat nuget atau perencah nasi/mee goreng jer.

Untuk masakan ayam ni saya masih kekalkan penggunaan resepi dari http://www.cheenachatti.com. Resepi ni saya dah pernah guna sebelum ini, untuk meraikan tetamu dari Terengganu.
Alfaham chicken 
Ingredients
Whole chicken with skin : 4 nos
Onion : 3 medium sized
Ginger : 1 inch piece
Garlic : 8 cloves
Green Chillies : 4 nos
Tomato : 4 nos
Curd : 1/2 liter
Lemon extract : 2 lemons
Salt , Pepper : As needed
Olive oil : 2 tsp
Arabic Masala : 2 tsp
Preparation of Arabian Al faham Chicken
Divide each chicken lengthwise into two pieces. Blend the ingredients Onion, Ginger, Garlic, Green chillies, and tomato into a fine paste. Mix the curd, lemon extract,  Arabic masala, salt, pepper powder and olive oil and add the #2 paste to this. Spread this paste over the chicken pieces thorughly and keep it for 2-4 hours.Grill it and serve alfaham hot with Khuboos, Appam, Idiyappam.

Kisar semua bahan dan gaul dengan ayam. perap 2-4 jam dan bakar hingga masak dan keperangan.

 ****************
Kalau susah nak dapatkan Masala arab ni boleh la buat sendiri guna resepi ni yer
For Arabic Masala preparation
1 cup cumin seeds (whole) (1 cawan jintan putih)
1 cup fennel seeds (whole) (1 cawan jintan manis)
1 cup cinnamon sticks (1 cawan kulit kayu manis)
1 cup coriander seeds (whole) (1 cawan ketumbar)
1/2 cup pepper corns (whole) (1 cawan lada hitam)
1/4 cup dried red chillies (whole) (1/4 cawan cili kering)
1/2 cup turmeric powder (1/2 cawan serbuk kunyit)

PS : Arabic Masala is almost same as the Indian Garam Masala. If you are in the middle east, its available under names like Bezar. If you want to prepare it locally, you can follow these instructions adapted from The Complete United Arab Emirates Cookbook. Add the cumin seeds, fennel seeds, cinnamon sticks, coriander seeds, pepper corns and dried chillies into a frying pan and roast over a low flame, stirring it continuously, until the spices turn golden color. Remove from heat and grind in a blender. Keep in an air tight container.

Sangai (goreng tanpa minyak) rempah2 tadi dan kisar halus. Simpan dalam  bekas kedap udara.




Resepi nasi jagung @ ZLC
30 cawan beras basmathi (basuh dan rendam 30 minit)
39 cawan cecair (air + 3 tin susu cair)
6 senduk minyak sapi + 1/2 cawan minyak masak
Cincang halus
30 ulas bawang merah
3 labu bawang putih
15 inci halia
Rempah tumis
5 batang kulit kayu manis
15 biji buah pelaga
20 kuntum bunga cengkih
3 kuntum bunga lawang
2 sb lada hitam - peppercorn (biji)
10 tangkai daun kari
5 sb rempah briyani
Pewarna kuning (kali ni tak letak)
2 kg jagung frozen atau isi jagung segar
garam secukup rasa
Tumis rempah tumis kecuali rempah briyani hingga naik bau. Masukkan bahan cincang dan tumis lagi hingga naik bau. Masukkan rempah briyani. Tumis hingga pecah minyak. Masukkan cecair dan garam. Biarkan mendidih. Masukkan beras. Masak hingga air hampir kering. Kacau selalu. Titiskan pewarna dan masukkan jagung. Tutup periuk dan kecilkan api. Biarkan nasi masak selama lebih kurang 15 minit. Tutup api dan biarkan selama 5 minit. Buka penutup periuk dan kareh rata nasi. Hidangkan bersama ayam seven spices, salsa dan salad.

Saturday, March 12, 2016

Kek gula hangus


Misi memenuhi permintaan atuk. Atuk menyebut dari dua minggu lepas. Tapi nak tunggu kakak sampai dari Terengganu. Dia kata seronok makan ramai2. Jadi seelok2 jer kakak sampai, kek dah keluar oven. Petang saya sediakan gula hangusnya. Pukul 7 lebih baru saya adun dan perap tak sampai dua jam. Habis cerekarama kek pun siap bakar. Keluar jer dari loyang terus potong dan makan.....panas2 sedap.


Kek ni selalu juga ada siaran ulangan....ramai jugak peminatnya yang tersendiri.

Jom semak resepi kek gula hangus @ ZLC

♡♡♡Gula hangus ♡♡♡
2 cwn gula
2 cwn air
1/2 cawan (125 gm) mentega

* Gula digoreng dgn api sederhana besar hingga perang. Bila gula dah keperangan masukkan air (hati hati sebab gula akan meletop letop.) Kecilkan api dan cepat2 masukkan air sedikit2 sambil kacau gula hingga gula hancur sepenuhnya..... Lepas tu  tutup api dan masukkan mentega, kacau sampai mentega tu cair. Ketepikan dan sejukkan sebentar.

6 biji telur gred A
1/2 cwn susu pekat
2 cwn tepung gandum
2 sk soda bikarbonat
1 sd kecil esen vanila

Cara2:-
Pukul telur sampai kembang & gebu guna blender pun boleh.
Masukkan susu pekat - pukul hingga sebati. Tuang dalam mangkuk adunan dan masukkan tepung, soda bikarbonat yg diayak terlebih dahulu. (saya tak ayak pun)
Tuang kan esen vanila dan kacau sebati guna senduk. Last kekali, masukkan gula hangus tadi dan adun sebati.
Perap adunan ini selama 3 hingga 4 jam (bertutup) untuk mendapatkan sarang yang cantik......saya perap 2 jam pun dah ok.
Dibakar selama 1 jam suhu oven 160%C api bawah sahaja. Baki 11 minit terakhir tu pulak api atas & bawah.
atau
kukus dalam loyang yg ditutup foil selama 50-60 minit


Thursday, March 10, 2016

Masak lemak telur itik


Lauk kegemaran saya nih....kalau makan tengahari kat kedai, ada lauk ni mesti ambil. Hujung minggu aritu jumpa telur itik kat kedai runcit area kampung2 tu terus beli. Tadi masa masak kuningnya byk yg pecah....telur lama. Sebiji busuk. Harga mentah sebiji rm0.80. Tu yang kalau beli dah siap masak pun mahal.

Arini saya masak lemak telur ni. Disebabkan saya takmau pecahkan telur dalam kuahnya, saya kulus dulu dalam acuan bentuk munge......hehehhe....tantik pulak telur itik kitakan..


Jom la tengok jap resepi Masak Lemak Telur Itik @ ZLC

8 Biji telur itik - pecahkan dalam acuan yg disapu minyak dan kukus.
15 biji cili padi
2 biji cili merah
1 ketul kunyit hidup
4 ulas bawang merah
2 batang serai diketuk
2 keping asam gelugur
3 cawan santan
Garam secukup rasa

Tumbuk cili, bawang dan kunyit hidup. Masukkan dalam periuk bersama bahan2 lain kecuali garam. Masak hingga mendidih dengan api kecil. Kacau selalu supays tak pecah minyak. Perasakan dengan garam secukup rasa.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...