Sunday, July 13, 2014

Bingka roti pandan

Resepi myr dari mat gebu ni saya ubah suai ikut stok roti yang ada. Saya tambah paste pandan. Saya buat dua bancuhan untuk mengurangkan jumlah roti yang tinggal. Dua jenis bingka roti saya buat tapi masih ada 3 bungkus roti saiz jumbo tu.


Bahan-bahannya:
4 keping roti putih.
3 keping roti wholemeal.
3 biji roti burger. (Saya tambah 2 keping wholemeal dan 3 keping roti putih)
2 biji telur grade double A (saya guna 3 biji  gred c)
3/4 cawan brown sugar.
Secubit garam.
Sedikit essen vanilla.
1 cawan tepung gandum.
200 ml santan kotak. (Saya guna santan segar)
2 1/2  hingga 3 cawan air panas.(adjust mengikut kesesuaian ya jika perlu boleh tambah lagi air) - saya guns santan cair
Sedikit buah ceri
Sedikit kismis.
Saya tambah pandan paste
Sedikit minyak masak untuk di sapu pada loyang.

Cara-caranya:
Sapukan loyang dengan sedikit minyak masak.Masukkan roti ke dalam mangkuk.Tuangkan air panas sedikit demi sedikit sambil di tekan-tekan dengan sudu agar air meresap sekata.
Biarkan sekejap sehingga roti lembut baru di ramas sehingga hancur.masukkan santan.Kemudian masukkan telur,tepung gandum,essen vanilla,gula dan garam.Kacau sehingga sebati.
Tuangkan adunan ke dalam loyang dan tabur dengan potonga buah ceri dan kismis.Bakar sehingga masak.Tunggu sehingga sejuk baru di potong..Enjoy :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...