Saturday, February 20, 2016

Pankek mayonis

Sarapan pagi hari minggu. Kalau sebelum ni saya buat pankek yogurt, kali ni buat pankek mayonis pulak sebab yogurt takde dlm stok. Resepi ni kalau tak salah saya skodeng dari blog mat gebu...tapi saya olah sedikit bahan2nya serta cara adunnya.....

Kesimpulan yg boleh dibuat ialah...samada guna yogurt atau guna mayonis, dua2 menghasilkan pankek yg gebu dan lembut. Sebelum ke pasar tadi sempat masakkan 4 keping jer...takdan nak tuang madu ke...butter ke...anak2 dah habiskan. Kalau ikut komen anak yg kecik tu, sedap sangat la ummi....kembang idung ummi dapat pujian camtu....hihihi

Pankek mayonis @ ZLC

BAHAN-BAHANNYA :-)

1 1/2 cawan tepung gandum
1 sk baking powder
3 biji telur gred C
3 sb gula halus
3 sb minyak zaiton atau minyak masak
2 sb mayonis
1 cawan susu segar 
1 camca teh esen vanilla 
Secubit garam halus
Mentega dan madu/maple syrup untuk dimakan bersama pancake

CARA MEMBUATNYA :-)

Satukan semua bahan dan kacau guna whisker hingga rata dan adunan licin. 

Panaskan non-stick frying pan pada api sederhana. Lenser dengan sedikit minyak menggunakan paper towel bersih yang dicelup sedikit minyak.(saya tak letak minyak)

Sudukan anggaran 3 1/2 camca besar adunan tadi. Ratakan.
Tutup pan tadi dengan tudung periuk sekejap. Bila permukaan pancake berbuih2 dan kelihatan agak kering, perlahan2 terbalikkan.

Masak lagi untuk 1 minit. Alih dalam bekas sesuai dan buat kaedah yang sama untuk baki adunan. Hidangkan bersama mentega dan curahan madu atau maple syrup.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...