Wednesday, October 10, 2018

Pizza Mini


Buat mini pizza malam ni....ummi dah masak nasi....lauk kari telur tapi boboy ummi tak nak makan pulak....ummi sampai rumah jer boboy tomey cakap lapar....sbb boboi tak nak makan nasi ummi buatkan pijahat ni....takdan keluar oven boboy dah lelap la pulak...dengan perut kelaparan.....cian boboy....sekarang ni makin ngada2....makan memilih. Tapi ummi layankan juga.....


RESEPI ROTI
Resepi Oleh: Nor Jannah
Dicuba Oleh: Zulfaza Loves Cooking

Bahan A:

Tepung gandum- 500 gram (saya lebihkan 50 gm)
Gula kasar- 80 gram (saya kurangkan 60 gm)
Garam- 6 gram (saya lebihkan 8 gm sbb garam bukit ni kurang masin)
Yis- 8 gram
Bread Improver- 5 gram
Marjerin- 55 gram / shortening utk warna lebih putih

Bahan B:

Telur- 1 biji gred A (saya guna gred C)
Ais Kiub- 100 gram
Air biasa- 140 gram

Cara untuk uli menggunakan mixer:

1) Timbang bahan A dan masukkan ke dalam bowl.
2) Timbang bahan B dan masukkan ke dalam A.
3) Putar menggunakan mixer dengan menggunakan speed rendah dahulu sehingga sebati.
4) Kemudian boleh tukar ke speed medium. Putar sehingga doh elastik iaitu doh licin, berkilat dan tarik tidak putus.


Cara untuk membuat Roti

1) Setelah siap, keluarkan doh dan timbang 33 gram. Bulatkan dan letak dalam loyang 5 inci sebanyak 5 biji.
2) Perap sehingga doh naik paras loyang dan bakar suhu 160'c selama 30 minit, api atas bawah. (Suhu ikut suhu oven masing-masing)

[ Jika guna bread maker @ BM ]

1) Masukkan bahan cecair di bawah dulu. Bahan kering di atas.
2) Sukatan ais kuib boleh tukar ke air biasa.
3) Boleh uli dua kali untuk dapatkan hasil roti yang halus.
4) Selepas siap, boleh timbang dan ikut step membuat roti/ donut seperti di atas.
Saya halalkan ilmu yang di beri. Sharelah untuk semua. Terima kasih.

#KelasKakJannah



Untuk  toppingnya

Pastu utk sos pizza saya guna 1 tin kecil tomato puree, 10 biji tomato kisar, lada hitam, bawang putih dan garam gula secukup rasa.

Tumis bawang putih sekejap dengan minyak sikit jer tau. Masukkan bahan2 lain dan masak sampai pekat.

Pastu saya letak sosej, crab meat.....kalau letak bawang ngan nenas pun sedap tapi anak2 tak suka.
Cheese saya tabur mozarela...cheddar...ngan parmesan...pastu paipkan mayo sikit. Bakar api 180 Celcius selama 15 - 20 minit.


Agak2 ini macam kalu, jual boleh laku ke....boleh jadi jutawan segera tak...hehehhe.....mood nak pencen awal.....huhuhu.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...