Thursday, May 19, 2016

Asam gelugur aka asam keping


Asam keping atau asam gelugur, penambah perisa masakan. Mungkin ramai yang tak pernah tengok buah asam gelugur ni. Masa kecik2 dulu kat kampung ada pokok kat dusun...pokok saka yang berusia berpuluh tahun. Bila buah dah masak dia akan gugur. Opah dan mak sedara akan kutip, hiris dan jemur untuk digunakan dalam masakan terutamanya lauk pauk berkuah seperti kari, gulai masam, gulai taucu dan lain2.

Baru2 ni jiran bawakan buah ni semasa program gotong royong disurau. Ada juga yang tak kenal dengan buah ni.... sebab buah ni buah hutan....buah kampung yg susah nak jumpa sekarang ni....biasa jual dah kering. Takde pulak jumpa orang jual yang fresh kat pasar.

Saya bawa balik buah ni bila tak ramai yang berminat nak bawa balik. Saya hiris dan jemur. Kalau musim panas, sehari jemur dah boleh kering tapi cuaca tak berapa panas dua tiga hari ni jadi saya bakar sekejap dalam oven selepas tiga hari dijemuran.

Dari 3 tray, bila dah kering dapat la semangkuk sederhana...Alhamdulillah...jadi stok sepanjang tahun....kalau rajin masak laksa cepat la habis...





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...